Богословско-пастирски програм на Православном богословском факултету Универзитета у Београду траје четири године, а његов успешан завршетак доноси диплому првог степена високе школске спреме и звање: дипломирани теолог.
Укупан број ЕСПБ бодова који студент мора да оствари у току студија је 240. Предмети су двосеместрални и једносеместрални. У току једне академске године студент остварује 60 ЕСПБ бодова.
Обавезе студената у погледу похађања наставе обухватају највише 30 часова предавања и вежби седмично.
Богословско-пастирски програм оспособљава студенте за истраживање, преношење и унапређивање теологије и подстиче стваралачки дијалог теологије са другим контактним и комплементарним дисциплинама.
Тежиште студијског рада и његова диференцијална специфичност у односу на основне академске студије богословско-катихетског програма је у томе што студенти стичу превасходно систематизована фундаментална и апликативна знања из практичних богословских дисциплина везаних за катихетску, мисионарску, литургијску и пастирску делатност (омилитика, методика верске наставе, пастирско богословље и пастирска психологија, црквено појање, канонско право и др.) али и фундаментална знања из библијске теологије, систематске теологије, патрологије као мисли светих отаца Цркве, из уводних поставки хришћанске философије, из историје религије, историје Цркве као истраживања хришћанских учења и институција у историјском контексту, литургике и изучавања литургијског простора, што студентима омогућава темељан и систематски увид у све, а посебно апликативне, области теологије и релевантне области контактних и комплементарних дисциплина у њиховој фундаменталној и апликативној димензији.
Исходи учења у оквиру Богословско-пастирског програма
По завршетку основних академских студија теологије – Богословско-пастирски програм стиче се академски назив дипломирани теолог.
Студенти који заврше студијски програм основних академских студија теологије Богословско-пастирског програма имају следеће опште компетенције: способност за анализу, синтезу и предвиђање решења и последица у домену теологије, способност за примену метода, поступака и спровођење истраживачке делатности у складу са научном методологијом, способност за дисциплиновано критичко и самокритичко мишљење, способност за примену стечених знања у пасторалној, мисионарској, социјалној и катихетској пракси, комуникационе способности и спретност, способност за сарадњу са ужом социјалном околином и међународним окружењем, развијену професионалну етику.
Студенти који заврше студијски програм основних академских студија теологије – Богословско-пастирског програма имају следеће предметно специфичне компетенције: темељно познавање и разумевање теологије као научне дисциплине и предмета теологије у трансверзалној и лонгитудиналној перспективи, способност примене стечених знања у свим облицима професионалне делатности: вршење свештеничке службе у свим њеним димензијама – мисионарској, литургијској, социјалној катихетској и др., припремање, организовање и обављање катихезе за све узрасте и верске наставе у основним и средњим школама, компетентно учествовање у раду институција културе, медијских установа, државних органа, црквених структура, невладиних и других организација, способност употребе информационо-комуникационих технологија у овладавању знањима из области теологије, способност за праћење и примену нових резултата научних истраживања, популаризацију теологије и њено дидактичко-катихетско транспоновање као научне дисциплине и свеукупне хришћанске културно-интелектуалне баштине, способност за даље усавршавање знања и вештина у свим облицима професионалне делатности и за наставак студија на другом степену високог образовања – мастер академским студијама. Наведене компетенције имају општедруштвену и црквену оправданост и значај и у складу су са основним циљевима, задацима и исходима рада Православног богословског факултета и циљевима Универзитета у Београду: пре свега у складу са циљем оспособљавања студената за индивидуално и тимско истраживање, преношење и унапређивање теологије, посебно у контексту просветно-педагошке делатности у образовном систему (верска настава), затим у складу са циљем подстицања стваралачко-критичког дијалога теологије са другим контактним и комплементарним дисциплинама, и најзад у складу са циљем систематског развоја посредовања теологије са релевантним чиниоцима ширег друштвено-културног живота. Циљеви Богословско-пастирског програма усклађени су са исходима процеса учења на поменутом програму, а главни исходи се очитују у томе што студенти стичу превасходно систематизована фундаментална знања из библијске теологије, систематске теологије, патрологије као мисли светих отаца Цркве, хришћанске философије, философије религије и религиологије, из историје религије, историје Цркве као истраживања хришћанских учења и институција у историјском контексту, литургике, канонског права као црквеног учења формулисаног у канонима и правилима, методике верске наставе, дидактике, катихетике, основа православне педагогије, педагошке психологије, теологије црквене уметности, као и библијских, светоотачких и богослужбених језика – јеврејског, новозаветног и патристичког грчког и црквенословенског, што студентима омогућава темељан и систематски увид у све области теологије и релевантне области контактних и комплементарних дисциплина у њиховој фундаменталној и апликативној димензији. Тежиште студијског рада на Богословско-пастирском програму је захваљујући наведеном диференцијално спецификовано у односу на основне академске студије на Богословско-пастирском програму. Успешним постигнућем наведених циљева и исхода легитимише се интеграција и синтеза општих и предметно специфичних компетенција студената Богословско-пастирског програма: наиме, задобијање капацитета да на основу скупа усвојених знања, струковних вештина и позитивних духовно-етичких особина, одговорно планирају и врше слојевите и сложене делатности везане за унапређење теологије као научно-академске, просветно-педагошке и духовно-друштвене чињенице од прворазредног значаја: да као такви буду способни да постављају, унапређују и воде вишедимензионалан теолошки дијалог са релевантним чиниоцима друштва на националном и међународном нивоу. Квалитетно задобијене компетенције обезбеђују стандард који одређује то какав треба да буде савремен теолог као личност и теологија као духовна наука.
Богословско-пастирски програм, акредитација 2021.
Редни број | Шифра предмета | Назив предмета | ЕСПБ | Семестар | Предавања | Вежбе |
---|---|---|---|---|---|---|
ПРВА ГОДИНА | ||||||
1 | ПБФ003 | Увод у Стари Завет | 9 | 1 - 2 | 2 | 1 |
2 | ПБФ008 | Увод у Нови Завет | 9 | 1 - 2 | 2 | 1 |
3 | БПП013 | Хришћанска етика са аскетиком | 7 | 1 - 2 | 2 | 1 |
4 | ПБФ050 | Увод и извори хришћанског богослужења | 7 | 1 - 2 | 2 | 1 |
5 | ПБФ031 | Црквено појање са правилом | 7 | 1 - 2 | 2 | 1 |
6 | ПБФ032 | Пастирско богословље са психологијом | 8 | 1 - 2 | 2 | 2 |
7 - Страни језик 1 (БПП035) | ||||||
БОЈИ01 | Енглески језик 1 | 7 | 1 - 2 | 1 | 1 | |
БОЈИ02 | Руски језик 1 | |||||
БОЈИ03 | Француски језик 1 | |||||
БОЈИ04 | Немачки језик 1 | |||||
8 | ПБФ051 | Грчки језик 1 | 6 | 1 - 2 | 2 | 1 |
ДРУГА ГОДИНА | ||||||
9 | БПП001 | Библијска ерминевтика | 7 | 3 - 4 | 2 | 1 |
10 | БПП002 | Старозаветна историја | 6 | 3 - 4 | 2 | 1 |
11 | ПБФ054 | Философија | 6 | 3 - 4 | 2 | 1 |
12 | ПБФ057 | Грчки језик 2 | 6 | 3 - 4 | 1 | 1 |
13 - Изборни предмет 1 (БПП010) | ||||||
ПБФ021 | Историја религија | 10 | 3 - 4 | 2 | ||
ПБФ068 | Методика наставе | |||||
14 | ПБФ067 | Патрологија 1 | 7 | 3 - 4 | 2 | 1 |
15 - Страни језик 2 (БПП006) | ||||||
БОЈИБ1 | Енглески језик 2 | 7 | 3 - 4 | 1 | 1 | |
БОЈИБ2 | Руски језик 2 | |||||
БОЈИБ3 | Француски језик 2 | |||||
БОЈИБ4 | Немачки језик 2 | |||||
16 | ПБФ056 | Општа историја Цркве | 5 | 3 - 4 | 2 | 1 |
17 | ПБФ005 | Црквенословенски језик | 6 | 3 - 4 | 1 | 1 |
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||
18 | ПБФ061 | Новозаветна егзегеза | 6 | 5 - 6 | 2 | 2 |
19 | ПБФ062 | Старозаветна егзегеза | 6 | 5 - 6 | 2 | 1 |
20 | ПБФ065 | Догматика са упоредним богословљем 1 | 7 | 5 - 6 | 2 | 1 |
21 - Изборни предмет 2 (БПП016) | ||||||
ПБФ021 | Историја религије | 10 | 5 - 6 | 2 | ||
ПБФ068 | Методика наставе | |||||
22 | ПБФ076 | Патрологија 2 | 6 | 5 - 6 | 2 | 1 |
23 | ПБФ064 | Историја СПЦ | 9 | 5 - 6 | 2 | 1 |
24 | БПП009 | Савремено богослужбено предање | 9 | 5 - 6 | 2 | 1 |
25 - Изборни предмет 3 (БПП036) | ||||||
БОИ012 | Историја српске културе | 7 | 5 - 6 | 2 | ||
БОИ015 | Одабрана поглавља из византијске цивилизације | |||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||
26 | БПП020 | Новозаветна теологија | 6 | 7 - 8 | 2 | 1 |
27 | БПП021 | Старозаветна теологија | 6 | 7 - 8 | 2 | 1 |
28 | ПБФ081 | Догматика са упоредним богословљем 2 | 5 | 7 - 8 | 2 | 1 |
29 | ПБФ072 | Канонско право | 5 | 7 - 8 | 2 | 1 |
30 | ПБФ073 | Историја и теологија хришћанског богослужења | 6 | 7 - 8 | 2 | 1 |
31 | БПП025 | Екуменско богословље | 6 | 7 - 8 | 2 | |
32 | ПБФ033 | Катихетика са хришћанском педагогијом | 10 | 7 - 8 | 2 | 1 |
33 - Изборни предмет 4 (БПП028) | ||||||
ПБФ034 | Омилитика | 10 | 7 - 8 | 2 | ||
БИП18Б | Дидактика са педагошком психологијом | |||||
34 | БКСП01 | Стручна пракса | 6 | 8 |